آنالیز سئو در سال 2024
کاملترین چک لیست سئو ۲۰۲۴ دیجیتال مارکتینگ یلدا اصفهان
در میان یافتهها، فیشکین دریافت که اگرچه در جستجوهای بدون کلیک افزایش یافته است، اما به طور موازی تعداد جستجوها افزایش یافته است. در مقابل، گروههای کلیدواژه ناوبری و اطلاعاتی شاهد جهت مخالف بودند که نشان دهنده تغییر تمرکز گوگل از نتایج صرفا اطلاعاتی است. می توانید از ابزار حسابرسی سایت Semrush برای دریافت گزارش عملکرد Core Web Vitals وب سایت خود استفاده کنید. بنابراین میتوانیم انتظار تماشای ویدیوها و رقابت بیشتری را برای جلب توجه مخاطبان داشته باشیم، و عجله کردن میتواند نتایجی کمتر از حد مطلوب داشته باشد. خوشه موضوعی گروهی از صفحات یا مقالات مرتبط با موضوع است که با پیوندهای داخلی مرتبط می شوند.
به بیان دیگر، ما مدرسۀ بهروز و آنلاین تبلیغات و بازاریابی هستیم و هدفمان آگاهیبخشی، آموزش و تحلیل تبلیغات و بازاریابی به زبانی ساده است. سپس، برایتان گفتیم توجه به چه مواردی میتواند به شما کمک کند خود را در میان رقبا بالا بکشید و بیشتر از سایرین دیده شوید. افزایش تولید محتوا با رباتهای گفتوگومحور افراد زیادی را به این بخش بدبین کرده است و باعث شده اعتبار گروهها زیر سؤال برود. Breadcrumb یکی از ویژگیهای سایتهاست که مانند نقشۀ راه، مشتری را از صفحۀ اصلی به زیربخشهای آن میبرد. بعضی از سایتها آن را به مخاطب نشان میدهند، بعضی دیگر این کار را انجام نمیدهند.
بازار ابزارهای سئو در ایران نیز در حال رشد است و ابزارهای جدید ایرانی و خارجی به بازار عرضه میشوند. برای موفقیت در رتبهبندی کلمه کلیدی “چگونه کفشهای خود را ببندید(How to tie your shoes)”، تخمین میزنیم که شما باید 43 دامنه مرجع و محتوای بهینه شده را داشته باشید تا بتوانید رقابت کنید. برای شناسایی کوئریها، میتوانید یک تجزیه و تحلیل SERP انجام دهید. برای کاهش تأثیر جستجوهای بدون کلیک، میتوانید استراتژی خود را تنظیم کنید تا بر روی به دست آوردن قطعه برجسته (featured snippet) برای کوئریهایی که به کلیک منجر نمیشوند، تمرکز کنید. به عنوان مثال، به جای تمرکز روی کلمه کلیدی کلی «کفش ورزشی»، میتوانید از کلمات کلیدی بلندتری مانند «کفش ورزشی مردانه برای دویدن» یا «خرید آنلاین کفش ورزشی زنانه با تخفیف» استفاده کنید.
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، رفتار جستجوی افراد در آینده نزدیک تغییر نخواهد کرد. از تجربیات کاری او بنویسید و تا جای ممکن گوگل را با نویسنده آشنا کنید؛ درست مثل یک مصاحبه کاری! بگذارید گوگل متوجه شود که پشت این محتوا یک مغز متفکر و متخصص نشسته است. پس اگر می خواهید سایتتان در سال میلادی جدید رتبه بگیرد و رقبای خود را پس بزنید، این مقاله مخصوص شما نوشته شده است که می تواند در حوزه خدمات تخصصی سئو یه شما کمک بزرگی باشد. این مقاله در مورد تکنیک های همیشگی و کلیشه ای سئو برای رتبه گرفتن سایت نیست! بلکه سعی کردیم مهمترین مواردی را که در 2024 روی سئوی سایت می تواند تاثیر مثبت و مستقیمی بگذارد، بیان کنیم.
به طور منظم محتوای خود را به روز کنید تا اطمینان حاصل کنید که برای کاربران فعلی، مرتبط و ارزشمند باقی می ماند تا نام تجاری خود را به عنوان منبع اطلاعاتی و تخصص در جایگاه خود قرار دهید. همانطور که محتوا را توسعه میدهید، آن را در خوشههایی سازماندهی کنید که در آن صفحه ستون اصلی توسط صفحات فرعی مرتبط پشتیبانی میشود، و اطمینان حاصل کنید که آنها برای توزیع قدرت و هدایت ناوبری کاربر به هم مرتبط هستند. ما می دانیم که این ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد، اما نیازی به وحشت نیست. در عوض، بیایید تمام روندها و پیشبینیهای دگرگونکنندهای را که آینده سئو را در سال 2024 شکل میدهند، بررسی کنیم و بررسی کنیم که چگونه کسبوکار شما میتواند در این صنعت پویا سازگار شود و پیشرفت کند. فرقی نمیکند آن را Google AdSense، AdWords یا Ads بنامید، آنها تبلیغاتی هستند که در نتایج جستجوی Google نمایش داده میشوند.
موتور جستجوی گوگل هر سال بیشتر از قبل در ایندکس کردن صفحات و فهمیدن ویدئوها پیچیده عمل میکنه و همین باعث شده اگه شما میخواید دیده بشید، نیاز به توجه نشون دادن به ویدئوهای بهینهسازی شده داشته باشید. گذشته از این مورد، هوش مصنوعی توانایی این رو داره که مجموعههای عظیم دیتا رو تحلیل کنه. این یعنی استراتژیهای سئو میتونند به کمک هوش مصنوعی بازبینی بشن تا سایتها بهتر از همیشه بتونند برای رتبه گرفتن در صفحهی اول گوگل تلاش کنند. نکته مورد توجه اینه که با کمک هوش مصنوعی، ما بهتر از همیشه میتونیم خودمون رو با الگوریتمهای گوگل تطبیق بدیم. گوگل برای معناشناسی و پیدا کردن انتیتیها، از فناوری پردازش زبان طبیعی یا Natural Language Processing (NLP) کمک میگیرد. در واقع این الگوریتم، اطلاعات معنیداری را از دادههای بدون ساختار استخراج میکند.
هوش مصنوعی و چت ربات ها نحوه جستجو و یافتن اطلاعات کاربران را تغییر می دهند. در پاسخ، ما از Answer Engine Optimization (AEO) استفاده می کنیم تا محتوای خود را مطابق با آن تطبیق دهیم و برای آینده سئو آماده شویم. در ویرایشگر، ابزار متنی Create AI به کاربران اجازه میدهد تا کپیهای متمرکز بر کلمه کلیدی را که برای انواع و اهداف خاص صفحه در نظر گرفته شده است، تولید کنند. برای صفحات دسته بندی، درباره صفحات و سایر صفحات ثابت برای کاربران. برای داشتن سئو بهتر در سال ۲۰۲۴ شما باید بیایید و استراتژی سئویی که دارید رو به سمت انسان-مرکز بودن ببرید. به این معنا که باید بدونید کاربر از کجا اومده، کجا قراره بره و چه انگیزه، علاقه و هدفی داره.
در این مسیر از نالج گراف گوگل هم کمک میگیرد تا در نهایت وجود انتیتیها و ارتباطشان را در یک محتوا درک کند. وقتی گوگل تصمیم گرفت که به جای تمرکزِ صرف روی کلمات کلیدی، دید بازتری داشته باشد و معنا و مفهوم واقعی صفحات را درک کند، مفهوم انتیتی مطرح شد. در این راهنما از بخش آموزش سئو در سایت پارسپک، با مفهوم انتیتیها بهصورت عمیق آشنا شده و مثالهایی را از انواع آنها میبینید. همچنین از تأثیر انتیتیها در سئو آگاه میشوید و از دید گوگل به موجودیتها نگاه میکنید. تفاوت سئوی مبتنی بر انتیتی با سئوی مبتنی بر کلمات کلیدی را درک کرده و یاد میگیرید که چطور با پیادهسازی این روش مدرن سئو، چند پله از رقبایتان بالاتر باشید. کاربران دیگر حوصله خواندن مقالات ۲۰۰۰ کلمهای را ندارند، مگر اینکه ارزش خاصی ارائه کند.
اگرچه نتایج تولیدی توسط هوش مصنوعی ممکن است رفتار کاربر را تغییر دهد، نتایج جستجوی سنتی همچنان در صفحه نتایج جستجو (SERP) مانند قبل وجود دارند. به همین دلیل، بهینهسازی سئو مرتبط با نتایج جستجوی سنتی همچنان اهمیت دارد و در آینده نیز باید به آن توجه کرد. همانطور که موتورهای جستجو پیچیدهتر میشوند و رفتارهای کاربران تکامل مییابد، کسبوکارها باید برای حفظ مزیت رقابتی خود چابک و آگاه باشند. پذیرش آخرین روندها، مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، بهینهسازی جستجوی صوتی و افزایش تجربه کاربری برای موفقیت سئو بسیار مهم است. کسبوکارها میتوانند با تمرکز بر محتوای باکیفیت، برتری فنی و بکلینکهای معتبر، رتبهبندی جستجوی خود را بهبود بخشند و ترافیک ارگانیک را جذب کنند.
کسبوکارها باید به طور مداوم محتوای باکیفیت و مرتبط تولید کنند و در تلاشهای مداوم بهینهسازی شرکت داشته باشند. علاوه بر این، مسائل فنی سئو مانند سرعت سایت، بهینهسازی برای موبایل و قابلیت کراول شدن یا خزش میتوانند موانع مهمی ایجاد کنند. اطمینان از اینکه یک وبسایت تمام الزامات فنی برای سئو را برآورده میکند، میتواند دلهرهآور باشد، به خصوص برای کسبوکارهایی که متخصص سئو ندارند. سئوی موثر با اطمینان از کاربرپسند بودن وبسایت، بارگذاری سریع و طراحی واکنشگرا برای موبایل (mobile-responsive)، تجربه کاربر را بهبود میدهد. این به حفظ بازدیدکنندگان، کاهش نرخ پرش (bounce rates) و افزایش تعامل کمک میکند و در نهایت منجر به نرخ تبدیل (conversion rates) بالاتر میشود. علاوه بر این، سئو باعث ایجاد اعتبار و اعتماد در بین کاربران میشود.
انجام این کار به صورت مقیاس پذیر در وب سایت های بزرگ یک چالش خواهد بود. با این حال، دست یافتنی است – و یکی از راههای توسعه آن در هر سازمانی این است که از محتوا با مبلغان خود استفاده کنید و «ما محتوا را تجربه میکنیم» ایجاد کنید. ما در آستانه عصر جدیدی در فناوری جستجو هستیم که بر پایه اعتماد کاربران به پلتفرمهایی ساخته میشود که نه تنها اطلاعات شخصی آنها را ایمن میکنند، بلکه از ابزارهای جستجوی شخصیشده نیز جهت میگیرند. با توجه به یک یادداشت مرتبط با هوش مصنوعی، من پیشبینی میکنم که سال 2024 سالی خواهد بود که نمایندگان شخصی به طور گسترده شروع به پذیرش میکنند و به مقیاسی از استفاده میرسند که پیامدهای واقعی دارد. به عنوان متخصصان سئو، ما تمایل داریم بر روی الگوریتمهای موتور جستجو و رتبهبندی/قابلیتها تمرکز کنیم. گوگل روشن کرده است که وقتی صحبت از محتوا می شود، مفید بودن بیش از هر زمان دیگری مهم است.
این امر نه تنها به افزایش رضایت کاربران کمک میکند، بلکه برای بهینهسازان وبسایتها نیز فرصتهای جدیدی را برای هدفگیری دقیقتر مخاطبان خود ایجاد میکند. “تحقیق کلمات کلیدی، قلب تپندهی هر استراتژی سئوی موفقی است، خصوصاً برای کسبوکارهایی که به دنبال جذب مشتریان جدید از طریق موتورهای جستجو هستند. در دنیای رقابتی امروز، انتخاب کلمات کلیدی مناسب میتواند تفاوت بین موفقیت و شکست یک وبسایت را تعیین کند. این نوع محتوا نه تنها برای کاربران جذاب و مفید است، بلکه حاوی کلمات کلیدی هدفمند بوده و با الگوریتمهای موتورهای جستجو سازگار است. به طور خلاصه، محتوای باکیفیت کلید جلب رضایت کاربران و موتورهای جستجو به طور همزمان است. با میلیونها وبسایت که برای رتبههای برتر در SERP رقابت میکنند، دستیابی و حفظ رتبههای بالا نیازمند تلاش استراتژیک و پایدار است.
ادغام هوش مصنوعی در تولید محتوا، دوران جدیدی از بهرهوری بازاریابی دیجیتال را نشان میدهد، اما چالشها و ملاحظاتی را نیز به همراه دارد. در حالی که به نظر میرسد گوگل از محتوای هوش مصنوعی تا زمانی که استانداردهای کیفی را رعایت میکند، طرفداری میکند، جزئیات مربوط به آنچه که «محتوای خوب» را تشکیل میدهد هنوز نامشخص است. از آنجایی که شرکت ها به طور فزاینده ای از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می کنند، سوالاتی در مورد رعایت دستورالعمل ها و الگوریتم های گوگل مطرح می شود. بهروزرسانیهای اخیر الگوریتم اصلی مارس و بهروزرسانیهای محتوای مفید، محدودیتهای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را به ما یادآوری میکنند و بر اهمیت تعادل و اعتدال در استفاده از آن تأکید میکنند. ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت جی پی تی میتونند در حال حاضر برای بهینهسازی کلمات کلیدی متاتگها و محتوای کوتاه به ما کمک کنند تا تجربه کاربری بهتری برای مخاطب رقم بزنیم. آنهااعتبار را ترکیبی از تجربه، تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن تعریف می کنند (به نام E-E-A-T).
همچنین باید در طراحی وب اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما در هر دستگاهی، چه یک دستگاه موبایل و چه یک لپتاپ، قابل استفاده است. به طور مشابه، در حوزه نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)، تایید یا اشتراک گذاری محتوای شما توسط کارشناسان شناخته شده ،SaaS می تواند اعتبار شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و این به SEO سایت کمک بزرگی می کند. بطور مثال من می خواهم پاسخ یک سوال را بدهم، اگر اطلاعات کامل و پاسخ را در یک پاراگراف بنویسید، احتمال اینکه که گوگل محتوای من را بدون تغییر انتخاب کند، زیاد است. واکنشی که موتورهای جستجو به این مسئله داشتند یه چیزی از این جنس بوده که اون برندهایی رو به بقیه ترجیح بدن که خیلی خوب نشون بدن ارزشهاشون چیه و چه ربطی به این مسائل و تعهدات اجتماعی داره. برای مثال، مدتهاست که یه دغدغه این شده که در بحث بستهبندی محصول و تولید ارزش افزوده، محیط زیست هم در نظر گرفته بشه و مثلاً پلاستیک زیاد استفاده نشه.
درک و هماهنگی با این عوامل میتواند به شما کمک کند تا در میان رقابت شدید، موقعیتهای بالای صفحات نتایج جستجو را به دست آورید و حفظ کنید. ویژگیهای پیشرفته SERP Google، مانند پانلهای دانش، بستههای محلی و ابزارهای تبدیل مستقیم، با ارائه پاسخهای مختصر و دقیق، به طور فوری نیاز کاربر را برآورده میکنند. به این معنی که کاربران ممکن است بدون نیاز به کلیک بر روی یک نتیجه، به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، با جستجوی “محمدرضا فروتن”، شما فوراً اطلاعات مربوط به شغل، فیلمها و سن او را بدون نیاز به کلیک بر روی پیوندهای وب سایت دریافت میکنید. هنوز نمی توان گفت، کاربران چقدر به SGE برای جواب دادن به پاسخ سوالاتشان اعتماد دارند. بسیاری از کاربران هنوز ممکن است روی نتایج جستجوی سنتی که هنوز در SERP به نمایش در می آیند، کلیک کنند.
البته اگر خود شما کار سئو (SEO) انجام نمی دهید، می توانید از خدمات حرفه ای سئو سایت ما استفاده کنید و به صفحه اول نتایج جستجو (SERP) برسید. توی سال ۲۰۲۴، ارزشهای برندهایی که از نظر اجتماعی مسئولیتپذیری دارند فقط ترند نیستند، بلکه یکی از مهمترین مؤلفههای سئو هم به شمار میان. مشتریان به دنبال برندهایی هستند که نشون میدن تعهدات اخلاقی دارند و در قبال اجتماع، خودشون رو مسئول میدونند. ابزارهای ایرانی خیلی اختصاصی به یک کاربرد خاص نپرداختند و می توانند چندین نیاز را همزمان پوشش دهند، علاوه بر اینکه قیمت بسیار پایین تر از رقبا و ابزارهای سئو خارجی دارند. بله، استفاده از معادل انگلیسی (یا زبانهای دیگر بسته به زبان وبسایت) موجودیتها هم به درک گوگل کمک زیادی میکند.
هدف این پنل این است که کاربران اطلاعات یک انتیتی را به راحتترین و سریعترین شکل ببینند. از ابزار “بازرسی سایت یا Audit tool” برای تجزیه و تحلیل و بهینهسازی ساختار پیونددهی داخلی استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوا در یک تاپیک کلاستر به طور موثری با یکدیگر پیوند داده شدهاند. اطمینان حاصل کردن از اعتبار موضوعی شامل تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد برای اطلاعات درباره یک موضوع خاص است، و تضمین میکند که محتوای شما به طور جامع تمام جوانب موضوع را پوشش میدهد. شما فوراً اطلاعات مربوط به شغل، فیلم ها و سن او را بدون نیاز به کلیک بر روی پیوندهای وب سایت دریافت می کنید. درک این روندها میتواند به شما در رتبهبندی بهتر، تولید بیشتر محتوا و جذب ترافیک هدفمند به وبسایت کمک کند. یکی از زمینههای کلیدی که مردم باید روی آن تمرکز کنند و به درستی برسند، دادههای ساختاریافته است.
اگر بخواهید این مورد را بهتر درک کنید؛ بهتر است در دوره آموزش طراحی سایت با وردپرس راست چین آکادمی شرکت کنید؛ بخشی از این دوره مختص سئو است که به صورت کامل به آن موارد پرداخته شده است. با ابرسرورها میتوانید سرور با سیستمعامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سرور خود را کاهش و افزایش دهید. سرویس قوی و پایدار که برای نصب و راهاندازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است. در پایگاههای داده رابطهای (در گوگل یا قدیمیتر از آن در Freebase) اطلاعات داخل هر شناسه، با هم شباهتهای معنایی دارد (semantic similarities). از طرفی موجودیتهای مختلف نیز از طریق همپوشانی و ارتباطی که با هم دارد، به هم متصل شدهاست.
در کنار رعایت این مسئله، برای جلب توجه بیشتر مخاطبان از تصاویر باکیفیت استفاده کنید، اما حجم آن را کاهش دهید تا سرعت سایت کم نشود. با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند Nitro Pack متوجه میشوید سرعت صفحات سایتتان چقدر است. در تمام بهروزرسانیهای این حوزه به سرعت پاسخدهی بالاتر سایت اهمیت ویژهای دادهشده است و مهم است مخاطب با صرف کمترین زمان، تمام محتواها ازجمله تصاویر و ویدئوها را مشاهده کند. در ترندهای سال جدید سئو به محتواهای صفر-کلیک و افزایش تعداد آنها هم توجه شده است که تولید محتوای SGE هم آن را پررنگتر کرده است. اگر از جدیدترین ترندهای سئو 2024 آگاه شوید و آنها را بهدرستی بهکار بگیرید، خیلی زود میتوانید در میان رتبههای برتر نتایج موتورهای جستوجو حضور پیدا کنید.
گوگل بعد از پیدا کردن انتیتیهای یک صفحه و حالا که میداند مفهوم واقعی محتوا چیست، آن را بر اساس کیفیتی که دارد، رتبهبندی میکند. این موتور جستجو برای تشخیص این که این محتوا چه قدر برای کوئری (Query) کاربران مفید است، ابتدا از الگوریتم جستجوی معنایی (Semantic Search) کمک میگیرد. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به طور مداوم پاسخهای مفید و دقیق را به صورتی کاربرپسند ارائه میدهد؛ این مسئله برای حفظ و بهبود رتبهبندی در نتایج جستجو وسط عوامل رتبهبندی در حال تکامل بسیار مهم است. ایجاد محتوای ویدیویی که در نتایج جستجوی گوگل (و همچنین در یوتیوب) رتبه بندی می شود، یک فرصت خوب برای بسیاری از تیم های بازاریابی است. کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) عباراتی هستند که از چند کلمه تشکیل شدهاند و کاربر را با جزئیات بیشتری راهنمایی میکنند. این نوع کلمات کلیدی معمولا حجم جستجوی پایینتری دارند، اما رقابت برای آنها نیز کمتر است.
یکی از بزرگترین چالش هایی که ورود هوش مصنوعی به دنیا به خود به همراه داشت، این بود که تصور می شد هوش مصنوعی مانند chatGPT و یا Bard می تواند جایگزینی برای گوگل باشد. اما اینطور که نشد، هیچ؛ حتی نحوه جستجوی کاربران در گوگل را نیز تغییر نداد. اصلا چرا این موضوع مهم است؟ چون که در دسامبر 2022، گوگل با بیان اهمیت فاکتور E-E-A-T به تمام web developer ها فهماند که هر چه محتوایتان را خودتان بیشتر بنویسید، اعتماد گوگل به محتوای شما بیشتر خواهد شد. اگر بخواهیم کامل تر بیان کنیم، این چنین است که گوگل می خواهد کاربر همان چیزی را که می خواهد، از محتوای شما دریافت کند. استفاده از آلت تکستی بهینه و کامل با کلمات کلیدی برای تصاویر هم، نقش پررنگی در سئو دارد.
دلیل مهم بودن رضایت کوکی و پارامترهای UTM این است که انتساب دائماً در حال تغییر است و اگر استراتژی UTM محکمی نداشته باشید، احتمال اینکه ترافیک نادرست نسبت داده شود وجود دارد. این داده های ساختاریافته به همه سیستم ها کمک می کند محتوا را بهتر درک کنند. این فقط یک «چیز Google» نیست، بنابراین نادیده گرفتن آن یا عقب ماندن، شکافی را باز می کند که رقبا می توانند از آن عبور کنند. در حالی که نسخه ی نمایشی راه اندازی Google به دلیل ساختگی در مقایسه با نسخه ی نمایشی معتبر، مورد توجه قرار گرفت، من فکر می کنم این یک نکته کوچک است. Gemini به عنوان یک پیشرفت قابل توجه در مدل های زبان بزرگ (LLM) و MMLU (درک زبان چندوظیفه ای عظیم) معرفی می شود.
اینا همون وجهههایی هستند که هنوز هم هیچ هوش مصنوعیای نمیتونه برای شما مهیا کنه. گوگل بر اساس نیت کاربر و در راستای هدف جستجو، اطلاعات محلی را در اولویت خود قرار می دهد. در نتیجه، قابل مشاهده بودن در نتایج جستجوی محلی برای سرپا ماندن هر کسب و کاری بسیار مهم است. بنظر من در سال 2024، با توجه به رشد شخصی سازی صفحه نتایج جستجو (SERP)، اهمیت مکان و رفتار کاربر بیشتر می شود، در نتیجه سئو محلی (Local SEO) نیز اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در دنیای دیجیتال، سئو به صورت مداوم و پیوسته در حال تکامل و پیشرفت است، طوریکه روزانه شاهد تغییرات و پیشرفتهای آن هستیم. تسلط موتورهای جستجو بر فناوری هوش مصنوعی و بروزرسانیهای مکرر گوگل، موجب نوساناتی در رتبهبندی سایتها شده است.
الگوریتم هوش مصنوعی گوگل، رنک برین (RankBrain) از یادگیری ماشینی برای تفسیر کوئریهای جستجو و درک هدف آنها استفاده میکند. با این حال، ادغام محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در نتایج جستجو چالش های خود را دارد. یکی از نگرانی های اصلی مربوط به پیامدهای حقوقی و اخلاقی به ویژه مسئولیت است. بخش 230، قانونی که از پلتفرم هایی مانند فیس بوک، تیک تاک و گوگل در برابر مسئولیت محتوای تولید شده توسط کاربر محافظت می کند، ممکن است در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد. اگر نتایج حاصل از هوش مصنوعی نادرست یا گمراه کننده باشد چه کسی مسئول است؟ علاوه بر این، پذیرش و اعتماد کاربران به این فناوری جدید با عدم اطمینان همراه است. در حقیقت، E-E-A-T همچنان یکی از مهم ترین فاکتورها و معیارهای گوگل است و یک روند همیشه سبز، ماندگار است و هر ساله اهمیت بیشتری پیدا می کند و در سال ۲۰۲۴ نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.
ایجاد محتوای ویدیویی که در نتایج جستجوی گوگل (و همچنین در یوتیوب) رتبه بندی می کند، فرصت بزرگی برای بسیاری از تیم های بازاریابی است. فقط کافی است به تمام تغییراتی که در سال ۲۰۲۳ در سئو رخ داد نگاه کنید – که کمترین آن تجربه مولد جستجوی گوگل بود. علاوه بر این، الگوریتم رتبهبندی به صورت سالانه به تکامل خود ادامه میدهد تا مرتبطترین صفحات وب را شناسایی کند. در سال 2024، باید انتظار داشته باشیم که این روند ادامه یابد، اما همچنین پیچیده تر شود. اولین تکرارهای جریان اصلی هوش مصنوعی مولد بر کشف این شی درخشان جدید و کارهایی که می تواند انجام دهد متمرکز بود. خلاصه نویسی و تولید محتوا با هوش مصنوعی و تولید کننده تصویر اکنون رایج شده اند.
سئو (بهینهسازی برای موتورهای جستجو) دنیایی پویاست که در آن، راز موفقیت در درک عمیق از نحوه عملکرد موتورهای جستجو نهفته است. گوگل، به عنوان پیشرو در این عرصه، از الگوریتمهای پیچیدهای برای رتبهبندی وبسایتها استفاده میکند. متخصصان سئو با کلیدواژهپژوهی دقیق و تولید محتوای باکیفیت، وبسایت را در مسیر دستیابی به قلههای نتایج جستجو هدایت میکنند. با پیروی از این روندها، میتوان رتبهبندی بالاتری در موتورهای جستجو داشت، ترافیک بیشتری جذب کرد و ارتباط بیشتری با مشتریان بالقوه برقرار کرد. بسیاری از متخصصان بر این باورند که گوگل، انتیتی را از سال 2019 با جدیت در فرایند رتبهبندی اجرا کردهاست.
کاربران به طور فزاینده ای به محتوا گوش می دهند و تماشا می کنند، و بازاریابان متوجه می شوند که از ویدئو فروش را افزایش می دهد. با انتشار هوش مصنوعی، تنها چیزی که همه ما میتوانیم از هماکنون تا پایان زمان پیشبینی کنیم، نوآوری فناوری سریعتر است. این منجر به تغییرات تقریباً دائمی در نحوه تفکر و کار ما در مورد صنعت سئو می شود که با – به جرأت می توانم بگویم – تحولات مشخص خواهد شد. به سادگی، گوگل، همانطور که معمولاً اینطور است (من می گویم معمولاً برای فاکتور جنگ های هوش مصنوعی)، بر گرایش های کاربران در حال ظهور و ترجیحات مصرف متمرکز است. افزایش تجزیه موضوعی، افزایش ارتباط، و افزایش کیفیت (که برای این منظور، میخواهم توانایی محتوا برای ارائه یک تجربه معتبر را تعریف کنم) به تمرکز اصلی Google برمیگردد.
در حالی که ما سالهاست که در مورد صفحه و پیوندها + لنگرها می دانیم ، قسمت تعامل کاربر بیشتر یک راز بوده است. در گذشته ، Google با استفاده از مواردی مانند Click Data for Rank ، رد کرده است. با تشکر از وزارت دادگستری (DOJ) ، ما اطلاعات آبدار زیادی در مورد الگوریتم Google را آموخته ایم ، مربوط به هر کسی که در سئو کار می کند. بعد ، اطمینان حاصل کنید که شما در حال ساختن “مقامات نوشتن” در شرکت خود هستید – افرادی که به عنوان متخصصانی شناخته می شوند که از موضوعاتی که در مورد آنها می نویسند آگاهی دارند. این بدان معنی است که SEO ها باید در مورد نحوه نوشتن و بهینه سازی محتوا متفاوت فکر کنند.
آیا میخواهید از وب سایت وردپرس خود در برابر حملات سایبری مضر محافظت کنید؟ این نکات را دنبال کنید تا هکرها را از خود دور نگه دارید و عملکرد سئوی خود را ایمن کنید. به عنوان یک بازاریاب، کارشناس سئو یا برنامه نویس، می دانید که حفظ امنیت سایت وردپرس چقدر اهمیت دارد. کادر جستجوی تازه معرفی شده "Nearby Events and Deals" دارای چهار بخش است که تبلیغات و رویدادهای کسب و کارهای اطراف را به نمایش می گذارد. گوگل در حال آزمایش روش لوکال سرچ جدیدی به نام رویدادها و معاملات نزدیک است. گوگل به توافقی دست یافت که مجوز دسترسی همزمان به مکالمات Reddit را برای نمایش بیشتر آن در Google و مدلهای آموزشی صادر کند. مقاله "چگونه از Google Trends برای پیشرفت سئو سایت استفاده کنیم؟" را از دست ندهید.
با رشد جستجوهای محلی (Local Searches) و بهبود Google Maps & Google My Business، رقابت در سئو محلی (Local SEO) در سال ۲۰۲۵ شدیدتر از همیشه شده است. اکنون، کاربران قبل از مراجعه به یک فروشگاه یا رستوران، ابتدا آن را در گوگل جستجو میکنند و بررسیهای کاربران (User Reviews) و امتیازدهی (Ratings) نقش کلیدی در انتخاب آنها دارد. گوگل الگوریتمهای سئو محلی خود را بهینه کرده تا کسبوکارهایی که اطلاعات دقیق و نظرات معتبرتری دارند، رتبه بالاتری بگیرند. همچنین، فاکتورهایی مانند “نزدیک بودن به مکان کاربر” و “دقت اطلاعات تماس” اهمیت بیشتری پیدا کردهاند. سایتهایی که اطلاعات خود را در Google My Business بهروز نگه نمیدارند، ممکن است از رقبا عقب بمانند.
سپس، یک موضوع را در جعبه جستجو وارد کنید، داده خود را انتخاب کنید و بر روی “جستجو” کلیک کنید. یکی از استراتژیها این است که یک فرمت سوال و پاسخ قوی را در بیشتر یا تمامی محتواهای خود پیادهسازی کنید. برای فیلتر کردن نتایج خود، بر روی “فیلترهای پیشرفته (Advanced filters)” کلیک کنید، بر روی نوار ناوبری زیر “ویژگیهای SERP یا SERP Features” کلیک کنید و جعبه “قطعه برجسته Featured snippet” را انتخاب کنید. موفقیت در سئو، شبی از تاریکی مطلق به طلوع خورشید نیست، بلکه طلوعی تدریجی و زیبا است که با صبر و پشتکار به دست میآید. اما با صبر و پشتکار، میتوانید بر چالشها غلبه کنید و به اهداف خود در سئو دست یابید. همانطور که برای راهاندازی سئوی جدید خود در فصل 2025 آماده میشویم، به سال قبل نگاه میکنیم و از پنل متخصصان خود میپرسیم که سئو در 12 ماه گذشته چگونه برای آنها تغییر کرده است.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری