محققان ایرانی درگیر در ماموریت های مریخ ناسا + تصاویر


مریخ یا بهرام چهارمین سیاره منظومه شمسی است که در مداری طولانی تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می چرخد. هر چرخش این سیاره به دور خورشید معادل 687 روز و شب زمین است و طول روز و شب کمی بیشتر از زمین است. نام فارسی این سیاره بهرام و نام عربی – یونانی آن مریخ است. قطر مریخ تقریبا نصف قطر زمین و 6790 کیلومتر است. قطر زمین 12 هزار و 756 کیلومتر است.


ادامه مطلب


جالب است که نام سیاره مریخ به نام خدای جنگ در روم باستان و اقمار آن به نام اسب های دوقلوی خدای دیگری در روم باستان به نام آرس که فوبوس و دیموس نامیده می شوند و به معنی ترس و وحشت هستند. ، به ترتیب.

ناسا مدت هاست در تلاش برای مطالعه و تحقیق بر روی این سیاره بوده و کاوشگرهای متعددی برای بررسی شرایط این سیاره ارسال کرده است. در ادامه تعدادی از دانشمندان ایرانی که در توسعه این ماموریت ها نقش داشته اند را معرفی می کنیم.

پگاه پاشایی

پگا پاشایی مهندس سیستم های پرواز و روان پروژه در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه مریلند در سال 2014 و کارشناسی ارشد خود را در مهندسی فضانوردی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال 2021 دریافت کرد.

پگا پاشایی درباره نقش خود در سایت ناسا گفت: پدرم مهندس مکانیک بود. اشتیاق او به ریاضیات و علوم و تمایل او به توضیح چگونگی کارکرد چیزها برای من الهام بخش بوده است. او همیشه مجذوب فضا بود و از فضا الهام می گرفت و من این شیفتگی را با او در میان گذاشتم. یادم می‌آید که فیلم‌هایی مثل آرماگدون را با هم تماشا می‌کردیم و به این فکر می‌کردیم که فضانورد بودن چقدر خوب است.

من در سنین جوانی مجذوب فضا بودم و می دانستم که می خواهم در دبیرستان اخترفیزیکدان یا مهندس هوافضا شوم. کار در ناسا همیشه آرزوی دوران کودکی من بوده است، معلمم یک بار از شما پرسید که چه خوابی می بینید، اما او با شنیدن پاسخ من خندید. با این حال من تسلیم نشدم و حتی ناامید نشدم. می دانستم که اگر اینقدر به این رشته علاقه دارم، این کاری است که باید انجام دهم.

من در سال 2014 پس از پایان کالج به آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا آمدم. نقل مکان به کالیفرنیای جنوبی و ترک خانواده ام در مریلند آسان نبود، اما فرصت کار در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا ارزشش را داشت، و خوشبختانه هنوز هم خانواده ام را اغلب می بینم، که بسیار سپاسگزارم.

از زمانی که در سال 2014 به آزمایشگاه پیشرانه جت پیوستم، روی ماموریت های روباتیک سطحی کار می کنم. من بیشتر وقتم را در گروه ویژه آزمایشگاه علوم کنجکاوی گذراندم، جایی که نقش های مختلفی در برنامه ریزی و اجرا و همچنین عملیات مهندسی داشتم. زمانی که در آزمایشگاه علوم مریخ بودم، تیم برنامه‌ریزی ارتباطات را هدایت می‌کردم که روی دو مدارگرد جدید مریخ کار می‌کردند: مأموریت تکامل جوی فرار مریخ (MAVEN) و مدارگرد آشکارساز گاز ExoMars (TGO). همچنین توانستم مدتی را در تیم پیش‌طراحی Europa Lander بگذرانم، جایی که با این تیم روی توسعه مفهومی اولیه برای این مأموریت جدید کار کردم. من چند سال پیش به تیم Mars 2020 Perseverance پیوستم و از فرود مریخ نورد و فعالیت های اولیه روی سطح مریخ بسیار هیجان زده هستم.

من در حال حاضر در ماموریت مریخ 2020 با تیم توسعه عملیات مهندسی فاز سطحی کار می کنم. مسئولیت‌های اصلی من شامل طراحی، توسعه و آزمایش فرآیند شبیه‌سازی فاز سطحی و اعتبارسنجی محصولات uplink و uplink ناسا است تا بتوانیم به درستی اطمینان حاصل کنیم که تمام توالی‌ها برای یک روز معین اعتبارسنجی شده‌اند و همه چیز با قوانین پرواز از پیش تعریف‌شده ما مطابقت دارد. Uplink مسیر نوری ارسال رادیویی از زمین برای برقراری ارتباط با ماهواره یا از زمین به هوا برای اتصال پایین است.

پس از فرود، من همچنین بر چگونگی فعال کردن فرآیند بازبینی استراتژیک تیم تمرکز می‌کنم، جایی که ما تلاش خواهیم کرد تا بسیاری از فعالیت‌ها و توالی‌های برنامه‌ریزی‌شده روزانه‌مان را از قبل اعتبار سنجی کنیم تا یک جدول زمانی برنامه‌ریزی uplink را لحاظ کنیم. در 5 ساعت آینده کمک کنید.

من همچنین توسعه دهنده اصلی عملیات زمینی مهندسی سیستم های حامل (VSE) هستم. در بالاترین سطح، مدیر توسعه برای عملیات زمینی مهندسی سیستم‌های حامل، نقش مهندسی سیستم‌های حامل را در برنامه‌ریزی uplink و uplink نشان می‌دهد و فعالیت‌های مهندسی مانند مدیریت داده‌ها، گرمایش و نگهداری برنامه‌ریزی شده را در صورت لزوم برنامه‌ریزی و تایید می‌کند. این تضمین می کند که خدمه ما از قوانین پرواز پیروی می کنند و به طور کلی به ما اجازه می دهد تا سلامت و ایمنی مریخ نورد را نظارت کنیم.

حتما بخوانید:
8 مورد از پرفروش ترین پکیج در ایران + قیمت و مشخصات سینا تکنیک ایمن فن سینا

کار با هم به عنوان یک تیم یکی از موارد مورد علاقه من در مورد کار بر روی گروه ویژه JPL است. چه در حال بررسی یک ناهنجاری باشید، چه به بررسی محصولات پروازی کمک کنید، یا به برنامه ریزی از قبل برای آنچه که مریخ نورد باید انجام دهد، کمک می کنید، تقریباً هر کاری که انجام می دهید شامل همکاری با سایر اعضای تیم است.

ارزیابی داده های مریخ نورد یکی دیگر از موارد مورد علاقه من است. بسیاری از اتفاقات غیرمنتظره ممکن است روی سطح سیاره دیگری رخ دهند، و از آنجایی که تیم ماموریت به اینجا روی زمین بازگشته است، تنها راه برای فهمیدن اینکه چه اتفاقی افتاده است، نگاه کردن به داده هایی است که مریخ نورد ارسال می کند. آنها را برای جمع آوری تصاویر.

آرش کلانتری

آرش کلانتری

آرش کلانتری، مهندس رباتیک در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک در سال 2005 از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکاترونیک در سال 2008 از همین دانشگاه دریافت کرد. وی دکترای خود را در رشته مهندسی مکانیک و رباتیک از موسسه فناوری ایلینوی در سال 2015 دریافت کرد. او در مکانیزم ها و طراحی مکانیکی سیستم های رباتیک تخصص دارد.

او برای ماموریت بازیابی نمونه مریخ (SRL) کار می کند. ماموریت بازیابی نمونه مریخ از یک بازوی روباتیک برای بازیابی نمونه های جمع آوری شده توسط مریخ نورد استقامت و ذخیره آنها در نمونه مداری (OS) استفاده خواهد کرد. آرش در حال کار بر روی مفاهیم اثر پایانی است که به بازوی روباتیک اجازه می‌دهد لوله‌های نمونه را بگیرد و دستکاری کند.

آرش کلانتری درباره نقش خود در سایت ناسا گفت: به عنوان یک دانش آموز دبستانی به یاد دارم که همیشه از ظهور هواپیماهای جنگنده هیجان زده بودم و رویای توسعه آنها و خلبان شدن را داشتم. من در دبیرستان بودم که مریخ‌نورد با موفقیت روی مریخ فرود آمد، و این الهام بخش من شد تا در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کنم و رویای پیوستن به آزمایشگاه رانش جت ناسا برای توسعه یک مریخ نورد آینده را داشتم. زمانی که در مارس 2015 به آزمایشگاه رانش جت ناسا پیوستم، رویایی به حقیقت پیوست.

من یک مهندس رباتیک در گروه محیط های شدید در بخش رباتیک آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا هستم. کار من معمولاً شامل طراحی سیستم های مکانیکی است که باید در محیط های سخت کار کنند.

این واقعیت که من توانستم همزمان روی پروژه های پروازی و تحقیقاتی کار کنم، برای آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا بسیار منحصر به فرد است. این نیز بخش مورد علاقه من از کار در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا است زیرا به من فرصت می دهد تا ایده ها و فناوری های نوآورانه ای برای ماموریت های اکتشاف فضایی آینده ارائه دهم و برای توسعه آنها به منظور تبدیل شدن به یک ماموریت پروازی آینده تلاش کنم.

نوید دگانی

نوید دگانی

نوید دقانی یکی از دیگر محققان ایرانی است که برای ناسا کار می کند و تمرکز زیادی روی تحقیقات داشته است. دگانی با همکاری چند محقق دیگر تحقیقاتی را در مورد ماموریت های اکتشافی انجام داد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد کامپیوتر و علوم اطلاعات و خدمات پشتیبانی از دانشگاه پنسیلوانیا است و مدیر سیستم های زمینی در آزمایشگاه ماموریت علمی مریخ است.

پیام زمان

پیام زمان

پیام زمانی دارای مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورتریج و کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های کامپیوتری از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. پیام از اوایل دهه 1980 در آزمایشگاه رانش جت کار می کرد و در طراحی، توسعه و بهره برداری از سیستم های مختلف داده های علمی و پشتیبانی از کاوشگرهای وویجر، گالیله، کاسینی و مریخ مشارکت داشت.

او یک بار در وب سایت ناسا درباره نقش خود گفت: ماموریت های آپولو و علاقه عمومی به علم مرا تشویق به تحصیل در این زمینه کرد. من یک درخواست عمومی را بلافاصله پس از گرفتن مدرک لیسانس به آزمایشگاه پیشرانه جت ارسال کردم و حدود یک سال بعد با او تماس گرفتند. من تیمی از مهندسان و توسعه دهندگان نرم افزار را برای طراحی، پیاده سازی و راه اندازی سیستمی برای پردازش و تولید سیستم ابزار دقیق سیاره ای برای لیتوشیمی اشعه ایکس (PIXL) رهبری می کنم.

حتما بخوانید:
The Secret کد به مواد شیمیایی. مال شما، کاملا رایگان... واقعا

وی ادامه داد: سیستم های داده های علمی پیوند یا رابطی بین جنبه های مهندسی و علمی پردازش داده ها ایجاد می کنند. من مجذوب همه چیزهای مربوط به اکتشافات فضایی هستم. دیدن منظره فرود کاوشگر در یک منطقه جدید با هر تجربه دیگری دشوار است. داشتن کاری که دوست دارید انجام دهید بسیار خوب است. مثل این است که برای انجام سرگرمی خود دستمزد دریافت می کنید.

رضا غفاریان

رضا غفاریان

دکتر رضا غفاریان دارای 40 سال سابقه در صنعت و دانشگاه می باشد. در طول 26 سال گذشته در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، او تحقیقات قابلیت اطمینان و تضمین کیفیت را برای فناوری‌های پیشرفته بسته‌بندی الکترونیکی هدایت کرد و به عنوان کارشناس موضوع (SME) برای بسیاری از پروژه‌های فضایی آزمایشگاه پیشرانه جت، از جمله کاوشگر استقامتی، خدمت کرد. کارشناس موضوعی، کارشناس موضوعی یا کارشناس حوزه به فردی حرفه ای اطلاق می شود که دارای دانش، مهارت، مسئولیت و تجربه در زمینه، منطقه یا موضوع خاصی است. متخصصان موضوع اغلب در زمینه توسعه سیستم ها استفاده می شوند.

او جوایز متعددی از جمله مدال خدمات ممتاز ناسا برای رهبری برجسته و مشارکت در صنعت و جایزه موسس SMTA 2020 برای مشارکت برجسته در صنعت فضایی دریافت کرده است. او نویسنده بیش از 150 مقاله فنی، هفت کتاب، دو کتابچه راهنما و یکی از ویراستاران یک کتاب است. او دکترای خود را در سال 1982 از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) دریافت کرد.

دکتر رضا غفاریان در وب سایت ناسا درباره نقش خود گفت: کار بر روی مریخ نورد برای من در طول 26 سالی که در آزمایشگاه رانش جت ناسا کار می کردم سفر هیجان انگیزی بود. من خوش شانس بودم که در تمام ماموریت های مریخ نورد/مدارگرد JPL، یکی پس از دیگری با افزایش پیچیدگی و چالش های الکترونیکی، شرکت کردم. ناامیدی و شادی تیم های مختلف را دیدم. با نگاهی به گذشته، از روحیه کار با هم در زمان‌های سخت و جشن گرفتن زمانی که موفق شدیم قدردانی می‌کنم.

من به علم علاقه داشتم و وقتی فیلم ناسا «فرود بر ماه» را در یکی از سینماهای مشهد تماشا کردم، به شدت مجذوب اکتشافات فضایی شدم. حتی زمانی که تصاویر تار بودند، شگفت انگیز بود. از سال 1983 شروع به ارسال رزومه و مصاحبه شغلی کردم و در نهایت در سال 1994 به ناسا آمدم و کارم را شروع کردم.

من از درس های آموخته شده از فعالیت های تحقیقاتی در مورد فناوری های الکترونیکی جدید برای اطمینان از سلامت کاوشگر برای استفاده در پرواز استفاده می کنم. در سایر زمینه‌ها، طراحی، تضمین کیفیت آنها را نیز بررسی می‌کنم و در نهایت آنها را برای مطابقت با استانداردهای ناسا تجزیه و تحلیل می‌کنم. جستجو برای نشانه های حیات در مریخ و سیارات دیگر. دیدن یک انسان در حال سفر به مریخ برای من شگفت انگیز خواهد بود.

یادداشت های ماموریت استقامتی ناسا

مریخ نورد استقامت در 18 فوریه 2021 برای جستجوی یک دهانه جزر و مدی بر سطح مریخ فرود آمد. این مریخ نورد یک هلیکوپتر مریخی به نام Ingenuity را نیز حمل می کند که چندین پرواز موفق انجام داده است.یک سال پیش مریخ نورد Perseverance ناسا با موفقیت اولین نمونه از سنگ مریخی را دریافت کرد.

تا به امروز، Perseverance چندین نمونه از سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرده است. تا سال 2033، ناسا قصد دارد حدود 30 نمونه را برای تجزیه و تحلیل با استفاده از ابزارهای بسیار پیچیده تر از آنچه در حال حاضر برای مطالعه مریخ استفاده می شود، به زمین تحویل دهد. آنها جدول زمانی مورد انتظار تاریخ زمین شناسی و آب این سیاره را تعیین خواهند کرد. با این حال، دانشمندان همچنین از آنچه تاکنون در مورد نمونه ها کشف کرده اند هیجان زده هستند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik android rat duşakabin fiyatları hack forum fethiye escort bayan escort - vip elit escort html nullednulled themessugar rush oynabomb bonanza oynaMobil Ödeme Bozdurmarekorbetbetboogenco bahis