سانسور ساختاریافته رسانه های غربی و عربی درباره سلمان رشدی



در گزارشی که دیروز در فارس پلاس منتشر شد به توضیح رسانه های ضد انقلاب درباره سلمان رشدی پرداختیم. (اینجا بخوانید) گفتیم سه رکن نمایش ادبی سلمان رشدی، محدودیت آزادی بیان و خشونت علیه اسلام از محورهای اصلی رسانه های ضد انقلاب در پوشش پرونده سلمان رشدی بود.

اما سانسور چگونه اتفاق می افتد؟

سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که تا کنون چه اطلاعاتی در مورد خود رویداد (مضمون اصلی، نه پیشینه و حاشیه) به مخاطب داده شده است؟
در لحظه ای که سلمان رشدی چاقو خورد و به زمین افتاد، اجرای پروتکل ها چگونه آغاز می شود؟ دیواری که بین حضار و جسد نیمه متلاشی سلمان رشدی ایستاده، اولین نکته ای است که محافظان و مدیران برنامه هایشان ملزم به اجرای آن هستند.

در آینده تقریبا هیچ تصویر خاصی (به استثنای یکی دو تصویر از راه دور) از نحوه حمل و نقل و اقدامات پزشکی در صحنه تصادف منتشر نمی شود. همچنین عکس سلمان رشدی در بیمارستان منتشر نشد.

اما بیایید ببینیم که رسانه ها چگونه خبر اصلی را پوشش می دهند:

دیلی میل در ابتدا مدعی شد که سلمان رشدی 10 تا 15 ضربه چاقو خورده است، در حالی که دیگر رسانه های انگلیسی زبان گزارش دادند که وی 10 تا 15 ضربه چاقو خورده است. این اطلاعات با گذشت زمان دقیق تر نشده است.

ساعاتی پس از این حادثه، رسانه دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی، خبری را به نقل از فردی به نام ویلی منتشر کرد که وی را مسئول برنامه‌های سلمان رشدی معرفی کرد و مدعی شد که سلمان رشدی «نفس مصنوعی می‌کشد و نمی‌تواند صحبت کند». بی‌بی‌سی نوشت: طبق اظهارات آقای ویلی، انتظار می‌رود که آقای رشدی یک چشمش را از دست بدهد، عصب یکی از بازوهایش آسیب دیده و کبدش آسیب دیده است.

حتما بخوانید:
طرف اسپانیایی از تیم بایدن در نحوه برخورد با میشل لوجان گریشام ناامید است

امروز و با گذشت یک روز دیگر در رسانه ها، تنها یک خط خبری جدید برای مخاطبان منتشر شد که باز هم منبع این خبر آقای وایلی است. خبر این بود که «سلمان رشدی بعد از عمل از دستگاه اکسیژن مصنوعی خارج شد و می تواند صحبت کند».

همین چند خط خبری به همراه همین چند تیتراژ ابتدایی، تقریباً تمام اطلاعات و اخباری است که درباره رویداد اصلی منتشر شده است. با این حال اکثر رسانه ها برنامه هایی منتشر کردند و ساعت ها در این زمینه صحبت کردند اما خبری نشد!

نگاهی به حجم محتوای سلمان رشدی که توسط چند رسانه ضد انقلاب تولید شده است:

شبکه دولتی بی‌بی‌سی انگلیس 23 پیام با موضوع سلمان رشدی در بخش تلگرام و 14 پیام در این زمینه در بخش اینستاگرام منتشر کرد.

یک شبکه بین المللی ایرانی مرتبط با عربستان سعودی نیز 81 پیام در این زمینه در تلگرام و 30 پیام در اینستاگرام خود منتشر کرده است.

شبکه منوتو وابسته به بهائیان نیز 7 پیام در تلگرام و 14 پیام در اینستاگرام خود منتشر کرده است.

این موارد مربوط به بخش‌های خبری تلویزیونی این شبکه‌ها نیست که در بحث‌ها و مستندسازی‌های مکرر به موضوع می‌پردازند.

این حجم از تولید محتوا، جدا از عدم انتشار اخبار موضوع اصلی، تنها یک معنا دارد: سانسور ساختاریافته!

سانسور ساختاریافته چگونه کار می کند؟

سانسور ساختاریافته اصطلاحی است که می تواند برای یک عملیات رسانه ای ترکیبی به کار رود. عملیاتی که در آن ردیابی فشرده اخبار منجر به انتشار چند خبر تک خطی در رسانه ها می شود، در حالی که حجم زیادی از تولیدات رسانه ای در این زمینه تنها به پیشینه موضوع می پردازد و سعی می کند با روایتی طراحی شده در افکار عمومی نفوذ کند. توسط طراحان سانسور

حتما بخوانید:
پدیده تزریق ژل و عمل های زیبایی که منجر به اختلالات بسیاری شده است

در مورد سلمان رشدی مشخص است که رسانه های ضد انقلاب بر همان 3 محوری که در ابتدای گزارش توضیح دادیم تمرکز کرده اند. کارشناسان و مهمانان این رسانه ها به جای ارائه اخبار جدید به مخاطبان از آزادی بیان، خشونت در اسلام و فتاوای ارتداد صحبت می کنند.

نگاه شخصیت های مختلف به داستان تکرار می شود و باز هم خبری از جزئیات داستان به مخاطب ارائه نمی شود. رسانه هایی که اکنون به تفصیل از انتقال یک زندانی از زندان اوین به زندان کرج خبر می دهند، درباره سلمان رشدی حرفی برای گفتن ندارند.

برای روشن شدن ماجرا کافی است اتفاقی که برای سلمان رشدی افتاد را با پوشش همان رسانه ها از حوادث مختلف داخل ایران مقایسه کنیم. از گوهر عشق تا نوید افکار تا … حتی موضوعاتی مثل سیل و زلزله و کوچکترین جماعت های ایران را ببینید. مصاحبه‌های مکرر با اعضای خانواده، انتشار تصاویر میدانی، داستان‌های حاضران، انتشار فیلم‌های جدید از زوایای مختلف و… تا انتشار دقیقه به دقیقه آخرین وضعیت سوژه‌ها از نشانه‌های جدی این رسانه‌ها است.

سانسور ساختاریافته از انتشار کوچکترین خبر یا تصویر جلوگیری می کند و با پمپاژ ساده پس زمینه هدف، مخاطب را از موضوع اصلی دور کرده و به گفتمان مسلط مورد تایید رسانه ها سوق می دهد. این سبک مدیریت افکار عمومی روشی است که رسانه های ضدانقلاب اغلب در رویدادهای ناخوشایند مربوط به دولت های غربی از آن استفاده می کنند.

منبع: فارس